Úvod > Blog > Zázrak jménem QUINOA

Zázrak jménem QUINOA

Quinoa (Chenopodium quinoa, merlík čilský) se v posledních letech těší neuvěřitelnému úspěchu a není vůbec divu: má vyvážené množství cukrů a bílkovin, kvalitní a zdravé tuky, vlákninu, vitaminy a minerální látky a navíc její použití v kuchyni je opravdu všestranné.  

Inkové ji považovali za posvátnou a „matku všech semen“ a donedávna byla rozšířena pouze mezi obyvateli jihoamerických And. Dnes je oblíbená a rozšířená po celém světě, od New Yorku až po Tokio.  

Tato pseudo obilnina roste ve výšce 4000 metrů, především v Peru a v Bolívii. Pseudo proto, že quinoa (Chenopodium quinoa) nepatří mezi obilniny, ale řadí se do stejné rodiny jako špenát a řepa. Na druhé straně, její semena se podobají obilkám a jejich využití je podobné.   

MALÁ, ALE MOCNÁ  

Malá zrnka quinoy jsou opravdovým koncentrátem zdraví. Quinoa obsahuje 69 gramů sacharidů s nízkým glykemickým indexem (GI), které předcházejí rapidnímu nárůstu glykemické křivky a jejímu stejně rychlému spadnutí. Jednoduše řečeno, quinoa nás zasytí nadlouho!  A právě díky nízkému GI je doporučována diabetikům a všem těm, kteří bojují s obezitou.     

Quinoa obsahuje také 16,9 gramů velmi kvalitních bílkovin a osm z devíti esenciálních aminokyselin, které si lidské tělo nedokáže samo vytvořit a musí je přijímat z potravy. Důvod proč quinoa nesmí chybět ve stravě vegetariánů, kde je schopná částečně nahradit živočišné bílkoviny.  

Quinoa je skvělým zdrojem vápníku, hořčíku, fosforu, železa, vitaminu E a vitaminů skupiny B. Minerální látky a vitaminy, které si zachovává v nedotčené podobě, poněvadž neprochází žádným rafinačním procesem.  

Obsahuje vyvážené množství tuku (cirka 6%), z nichž více než polovina představuje dobré polynenasycené tuky, jako Omega 6 a Omega 3.  

A to není vše, quinoa je bohatá i na rozpustnou vlákninu (13-16%), je velmi snadno stravitelná a neobsahuje lepek.  

350 kalorií quinoy představuje neuvěřitelně kompletní, vyváženou a výživnou potravinu, která by v našem jídelníčku dnes neměla chybět. 


Recepty

Quinoa, fazole a avokádo

Quinoa v rajčatové omáčce

Quinoa s pestem a balkánským sýrem

Můj blog

Michaela Meregalli

Jak nakupovat těstoviny

Post, který už mám dlouho na mysli je o tom, jak nakupovat těstoviny (sušené, bezvaječné). Jak poznat, zda jsou kvalitní, bez ohledu na zemi původu či značku. Jeden pohled na balení Vám k tomu postačí, tak čtěte až do konce.&n...
Celý článek