Cookies používáme ke zlepšení fungování našeho webu. Pokračováním prohlížení souhlasíte s jejich používáním.

Úvod > Blog > Fíky: 9 důvodů proč jich jíst více

Fíky: 9 důvodů proč jich jíst více

Fík je velmi oblíbené letní ovoce dozrávající na konci léta a v září. Existují i odrůdy, které se sklízejí v květnu, ale jsou menší a méně sladké než plody sklízené v červenci, srpnu a září. 

Tyto slaďoučké plody, bohaté na výživné látky, bývají konzumovány jak zasyrova v sezóně, tak sušené po celý rok. Sušené plody jsou na jedné straně více kalorické, ale na druhé jsou samou koncentrací nutričních látek.

Existuje více než 150 odrůd rozdílného tvaru a barvy: bílé, fialové, hnědé, zelené a černé. Mezi ty nejprodávanější odrůdy patří fíky zelené, šťavnaté a s tenkou slupkou, a fíky fialové, velmi jemné a sladké chuti.  

Kdy a jak je nakupovat

Velkou nevýhodou fíků je, že snadno podléhají zkáze, a proto se kupují jeden, maximálně dva dny před jejich spotřebou. Při nákupu vybíráme plody baculaté, měkké, ale kompaktní, intenzivní barvy a bez pohmožděnin. Známkou jejich čerstvosti je jemně nasládlá vůně, zatímco kyselý nádech znamená starý plod.  

Uskladnění

Zralé fíky uchováváme v lednici maximálně dva dny, nedozrálé plody můžeme nechat při pokojové teplotě. Fíky myjeme až těsně před použitím. Pro svou krátkou konzervační dobu je ideální uskladnění v podobě marmelády. 

Využití v kuchyni

Fík je výborný přírodní, ať už čerstvý anebo sušený. Přidává se do ovocných salátů, do dortů, ale často doprovází také předkrmy – výborný je se syrovou šunkou, špekem, salámem a se sýry. Konzumuje se jak se slupkou, tak i bez ní.   

Nutriční hodnoty. Dieta – pro a proti

Fíky jsou bohaté na přírodní cukry, minerální látky a vlákninu. Ve všeobecném povědomí jsou fíky, jako ostatní ovoce s vysokým obsahem cukru, považovány za nepřítele diety, proto je dobré tento plod lépe poznat z nutriční stránky. V prvé řadě je třeba plod čerstvý odlišit od fíků sušených, které obsahují 256 kcal, z toho 58 gramů cukru na 100 gramů ovoce. Takže pokud si hlídáme linii, je vždy lepší konzumace čerstvých fíků, které obsahují jen 47 kcal a 11,2 gramu cukru. Vysoký obsah cukru můžeme vyvážit potravinami s velkým obsahem bílkovin, jako například přírodní jogurt, ricotta anebo prosciutto crudo.       

9 dobrých důvodů proč jíst fíky 

1)   Bohaté na vlákninu

Fíky jsou bohaté na vlákninu, a proto jsou často doporučovány těm, kdo trpí zácpou a línými střevy. Jsou považovány za přírodní projímadlo, podobně jako švestky a kiwi, a jsou velmi účinné zvláště na prázdný žaludek. 

2)   Zdroj energie

Bohaté na cukry, vitamíny a minerální látky: fíky můžeme považovat za dobrý zdroj energie, lahodný a 100% přírodní. Můžeme z něj tuto energii těžit pokaždé, když máme potřebu trochu sprintu navíc, namísto toho, abychom šáhli po sladkém a po kávě. 

3)   Výborné na kosti

Fíky jsou bohaté na vápník a jiné minerální látky, a proto jejich pravidelná spotřeba, společně se zdravou stravou, zajistí pevné zdraví kostem a zubům. 

4)   Bohaté na antioxidanty

Bohaté na polyfenoly, přírodní antioxidanty: fíky udržují naše buňky mladé a předcházejí mnoha nádorovým onemocněním, mezi kterými rakovině prsu, kolonu a prostaty. Samozřejmě vždy ve spojení s vyváženou stravou a s celkově zdravým životním stylem. 

5)   Prevence proti vysokému tlaku

Strava příliš bohatá na sodík může způsobit problémy s vysokým tlakem, naopak potraviny, které obsahující draslík, vápník a hořčík a jsou chudé na sůl, napomáhají držet vysoký tlak pod kontrolou.  

6)   Výborné na pleť

Fíky jsou protizánětlivé, to je důvod proč, nám pleťová maska z fíků může pomoct vyřešit problémy s akné. Díky svým projímacím účinkům nám pak pomůže zbavit se nahromaděných toxinů v těle a napomoci tak pročistit pleť. 

7)   Pomáhají imunitnímu systému

Vzhledem k tomu, že fíky jsou plné vitamínů, minerálních látek a antioxidantů, napomáhají našemu imunitnímu systému vykonávat svou funkci a tím lépe chránit náš organismus proti škodlivým vnějším vlivům. 

8)   Napomáhají trávení

Fíky obsahují probiotika, látky, kterými se živí zdraví prospěšné bakterie obývající naše střeva, a když je střední flóra v rovnováze, má z toho užitek nejen naše zažívání, ale celé naše tělo.  

9)   Skvělé v těhotenství

Čerstvé a sušené fíky představují skvělou svačinku během devíti měsíců těhotenství, kdy narůstá potřeba vitaminů a minerálních látek. Především přítomnost vápníku v těchto plodech napomáhá dosáhnout doporučené denní dávky nezbytné pro správný vývoj kostí nenarozeného dítěte.  

Můj blog

Michaela Meregalli

Jak rozeznat kvalitní italské potraviny – ochranné známky kvality DOP, IGP, STG

Itálie, podobně jako mnoho dalších zemí, se chlubí řadou ochranných známek, které znamenají důležitou směrnici a garanci pro nás spotřebitele. Zemědělská surovina, anebo potravinářský výrobek, který si...
Celý článek